Satu nama tetap dihati 15

Rina memerhati dari jauh… “Hurm, nampak gayanya tak berhasil laa tu? Kak ninie, nampak gayanya kita terpaksa masuk campur. Sorry pak busu, rina dah curik benda ni” rina tersengih nakal. Diari milik fikrie sudah berada ditangannya. Bersusah payah dia nak mendapatkannya. Berjaya juga akhirnya…

“Hai assalamualaikum?” rina ketawa kecil.

“Waalaikumussalam rina, hal kat sana macam mana dah settle?”

“Kat sini tak settle lagi laa, dua-dua tu pun degil. Tak dengar cakap orang langsung. Ego tinggi sangat! Kalau ikutkan hati i, dah lama I ketukkan aje diaorang tu. Dua-dua taknak mengaku kalah… ” rina tepuk kepalanya pening memikirkan hal fikrie dan syafika.

“Takpe rina, kita tunggu dan lihat aje, i dah ubah sikit plan kita”

“Ubah plan ke? So ape plan baru?”

Rina menganggukan kepalanya. Sesekali dia tergelak besar. Dan kadang-kadang dia tergaru-garu kepalanya. Macamlah orang yang dekat sana nampak reaksi dia yang terangguk-angguk dan tergeleng-geleng tu. Tekun sungguh dia mendengar penerangan. “Wow..!!! rancangan u ni memang ‘tip top’… fantastic! Kalau gagal juga i tak tahu macam mana nak cakap. Oh ya, What about faizal? Dia setuju ke?”

“Faizal?”

“Iyaa faizal. Doktor faizal… don’t tell me u forget about him!” rina separuh menjerit.

“Dun worry laa. Dia ade dekat sebelah i ni haa… Jangan pening-pening! dia dah setuju jadi rakan subahat” rina ketawa berdekah-dekah. “Cantik…!!! Oklah, i nak siapkan kerja i ni dulu. Diaorang yang bercinta, kita pulak yang bz!!! huh..?”

“Ok, bereskan kerja u dulu. Take care rina, tapi ingat yer… hati-hati, jangan sampai terlepas cakap”

“Jangan risau!!! Pandai makan, pandailah simpan… bye”

………………………………………………………….

JUMAAT

“Ape…!!! Pak busu nak pergi bercuti? Esok ke? U must be joking rite?” Tak boleh jadi ni, aku kena buat sesuatu! Pak busu tak boleh pergi, dia sayangkan kak fika. Pak busu, rina tak izinkan pak busu pergi. Nak bercuti bila-bila pun boleh pergi, kalau pak busu nak pergi jugak! rina akan pastikan kak fika ikut sekali…! Hatinya berkecamuk, kenyataan fikrie sebentar td buat dia resah.

“Bergurau? Rina kenal pak busu berapa lama ni?” fikrie meraup rambutnya kebelakang. Kekok! Selama ini rambutnya panjang, dan selalu diikat. Rina menopang dagu di atas meja. Wajah fikrie direnung sedalam-dalamnya. “Pak busu?” lemah rina menutur kata. “Kalau iyer pun nak pergi london tu, tunggulah minggu depan. Tak boleh ke pak busu?” rina berkata penuh berharap. Fikrie mengeluh kecil. “rina cubalah faham, pak busu tak sanggup…”

“Tak sanggup nak melihat kak fika dimiliki oleh orang lain?” fikrie terdiam. “Kenapa pak busu diam?” fikrie menunduk. Hatinya digigit pilu. Pertanyaan rina mengundang resah di hatinya. “Pak busu diam, sebab pak busu tak berjaya nak pertahankan cinta pak busukan? pak busu dah kalah!!! Baru mencuba sekali… gagal dan pak busu terus give up! Tak hairanlah Doktor Faizal tu berjaya menangi hati kak fika, sebab dia tu pecinta sejati bukan macam pak busu!!” maafkan rina pak busu, rina tak berniat nak berkasar dengan pak busu. Rina bukan kurang ajar. Tapi hari ini, rina perlu tegas. Sebab rina sayangkan pak busu, rina taknak pak busu kecewa. Rina memaki hamun dirinya di dalam hati. Sungguh dia tak pernah kurang ajar seperti hari ini.

“Dia tak perlukan pak busu… dia tak cintakan pak busu rina!!! Untuk apa menagih cinta dari orang yang tak sudi?”

“She’s need you! Macam mana pak busu boleh tak perasan semua ni? Bukaklah mata tu besar-besar sikit! Takkan setiap kali pun, nak tunggu respon kak fika aje, baru nak bertindak?!” suara rina sudah mula meninggi. Dia sudahpun berdiri di depan fikrie. “Pak busu dah luahkan dah segala-galanya rina… tapi” fikrie mengeluh kuat. Belum sempat dia nak habiskan ayatnya, rina lebih laju memotong. “Luahan??? Dia taknak luahan hati pak busu tu!!! Luahan hati tu sepatutnya pak busu dah lama luahkan! Yang dia nak sekarang ni adalah ‘tindakan’ pak busu faham tak?” fikrie hanya membatukan diri. “Pak busu dah buat keputusan…ini adalah muktamad…! Rina atau sesiapa sekalipun tak boleh ubah keputusan nie faham! Dah rina boleh keluar, pak busu nak berkemas” rina terlongo. Dia tarik nafas panjang. Sabar rina sabar… “Pak busu ni pentingkan diri tau” fikrie sudah pun menarik lengan rina menghala ke pintu. “Keluar rina” rina menepis-nepis tangan sasa milik fikrie. “EEE degil betul laa… Pak busu, jangan menyesal. Rina takkan mengalah… 25% tetap jadi milik rina!!!” rina terjerit di luar bilik fikrie sambil tangannya ligat mengetuk-ngetuk pintu.

“Huhhhh… geramnya aku!!! Macam manalah kak fika tu boleh jatuh cinta dengan pak busu aku ni? Kalau aku laa, dah lama aku reject! Dia buat kak fika tu macam tong sampah aje, dah dia luahkan segalanya! Dibiarkan aje macam tu terkapai-kapai…” rina ternganga…

“Tong sampah? Eh.. !!! Pergh berulat laa hati kak fika macam tu. Patutlah dia pilih doktor faizal, nak minta antibiotik agaknya.” Rina ketawa terkekek.

………………………………………………………

Fikrie dalam perjalanan menuju ke Jaksa SMS Enterprise. Sejambak bunga mawar merah berserta kad yang bersampul merah hati dikerling sekilas. Fikrie terkhayal seketika. “Boleh ke aku hidup tanpa dia? Selepas dari hari ini, tiada lagi ‘Nurul Syafika’ dalam kamus hidup aku.” dadanya bergetar. ‘vibrate’ ar tu.

Sedang dia asyik melayan perasaan, kereta mercedez nya di pintas oleh sebuah kereta proton wira berwarna hitam. Fikrie terkejut! Mujur dia sempat menekan brek. Kalau tidak dia, dengan kereta-keretanya sekali masuk ke dalam gaung! Wajahnya merah menahan marah. “Hoiii… ape hal ni? Nak mati ke?” fikrie bersuara keras. Dia sudah pun keluar dari perut keretanya.

Dari proton wira itu, 4 orang lelaki yang bertubuh sasa yang lengkap bertopeng sudah keluar memperlihatkan tubuhnya. Fikrie kaget. Namun dia cuba berlagak tenang. Tanpa sepatah kata pun salah seorang dari lelaki bertopeng itu menyerang fikrie. Nasib baik dia sempat mengelak…

“Bukkk!!!” saja cari nahas. Fikrie tersengih. Melihat lelaki yang bertubuh sasa itu tergolek jatuh ke tanah.

“Eyahhhhh, nah amik ni rasakan…” seorang lagi lelaki yang bertopeng itu cuba mengasak fikrie. Dari asakan demi asakan. Namun ternyata mereka berempat bukanlah lawan fikrie. Fikrie anak jati kampung telok, siapa tak kenal? Juara silat Negeri Melaka.

“Tangan capek, ade hati nak berlawan dengan aku, heiii ini fikrie laa!!!” fikrie berkata sinis.

‘Gedegukkk’!!!!

Kepala fikrie di ketuk dengan sesuatu. Fikrie menoleh ke belakang kelihatan seorang gadis sedang tersengih sambil memegang payung. “Kau… apa kau buat ni?” kepala fikrie berpinar. Serentak dengan itu, salah seorang dari lelaki tadi menekup mulutnya dengan sehelai sapu tanggan. Fikrie terkulai di situ. Tubuh fikrie dimasukkan ke dalam kereta…

“Eh bunyi siren polis ke tu?”

“Yerlah polis… apa dah jadi ni? Siapa yang bagitau polis? Hawau betul ar!!! Takkan salah skrip kot….!!!!!” Mereka berpandangan sesama sendiri. “Habislah… “

………………………………………………………………….

RUMAH SYAFIKA

Ninie setia menemani syafika di biliknya yang sudah terhias indah. Sesekali dia pergi juga ke dapur menolong apa yang patut. Majlis pernikahan syafika dan faizal akan berlangsung esok, dan persiapannya ala kadar saja. Semuanya seperti yang diinginkan syafika. Ninie membelek-belek hantaran yang direka makcik timah. Walaupun simple tapi masih nampak menarik. Maklumlah orang lama laa katakan.

“Ninie, tolonglah aku pakaikan inai ni. Kau dari tadi duduk belek benda tu aje” syafika merungut. Ninie bangun mendapatkan syafika. “Kau ni sungguh-sungguh ke fika?” ninie merenung wajah syafika tajam sungguh renungan itu. Syafika rimas. “Eh.. apa kau ni? Mestilah aku sungguh-sungguh. Kenapa kau fikir aku ni main tekbu pasang ker?” syafika mencubit lembut pipi ninie yang gebu. Ninie mengeluh panjang. “Takdelah… aku macam tak percaya. Kenapa pengantin lelaki tu bukan si mat cipan”

“Apa pulak masalahnya? Salah ke kalau bukan mat cipan?” syafika mengigit bibir. “Eh fika, mestilah salah…! Korang ni berlakon tak ikut skrip. Mana boleh minah cipan kahwin dengan mamat kodok? Minah cipan kene kahwin dengan mat cipan jugak!” ninie menghentakkan kakinya ke lantai. Syafika ternganga. Laju tangannya mencapai bantal kecil di tepi katil lalu dibaling ke arah ninie. “oOOo selama ni kau panggil aku minah cipan laa? Faizal pulak… ape kau cakap tadi ..? mat kodok?” syafika sudah mencekak pinggang.

“Aku cakap betul ape… kodok dengan cipan? Tak sesuailah..!!!” ninie menjegilkan matanya.

“Ikan di laut, asam di darat… dalam periuk bertemu juga tau! Samalah juga macam aku dengan faizal. Tuhan dah takdirkan jodoh aku dengan dia, aku terima ajelah.”

Tittt… tittt… (Telefon bimbit ninie berbunyi )

“Hello … “

“What…? Macam mana boleh jadi macam ni? Dia macam mana?” ninie terkejut besar. Dadanya dilurut perlahan, kus mangat. Kali ni memang betul-betul dah salah skrip!!! Adeh tu laa berlakon tak tunggu director kata ‘action’ ini laa jadinya. Bila director suruh ‘cut’ dia pulak asyik nak ‘action’ aje manjang.

Syafika terjenguk-jenguk di balik pintu, cuba-cuba nak curik dengar. Tapi ninie lebih cerdik darinya, dengan selamba ninie menutup rapat pintu bilik bila kelihatan kelibat syafika yang merangkak di balik pintu. “Argh… itu pun nak rahsia, tak sporting langsung” syafika mencebik bibirnya.

…………………………………………………………………

“Kak ninie … ada polis hantar bunga” ahmad anak jiran sebelah mengjinjit sejambak bunga mawar merah dan 1 keping kad di tangan. “Terima kasih sayang” ninie mengusap kepala kanak-kanak itu seraya mengambil bunga dari tangannya. Kiutnya budak ni, nak aje aku kidnap. Gerutu hati ninie..

“Ok, i dah terima barang tu…”

“bye…”

Ninie tergaru-garu kepalanya. Apa aku nak bagitahu si fika ni?

“Fika … ini ada bunga untuk kau.”

“Alahai abang aku ni, esok nak nikah pun still nak bagi aku bunga? Romantik betul” syafika mendepangkan tangannya. Bunga mawar itu sudah pun menjadi mangsa pelukan syafika. “Kad…pun ade?” syafika tersenyum manis. “Tebalnya ninie… apa kau tercegat kat situ, meh laa duduk sini” ninie mengangguk perlahan. Lalu dia mengambil tempat di sebelah syafika. rapat!.

Syafika laju membuka kad tadi. Tanpa dia tahu isi di dalamnya sudah pun di ubah suai… Ninie mengerling seraut wajah syafika, “eh rilek aje perempuan ni?” ninie cuak, takut plan yang dirancang tak berjaya!

Untuk sayangku,

Dalam resah titis hujan melenyapkan
Tawa riang yang berharga bersamamu
Sesalanku kini tiada lagi berguna
Apa yang aku mampu kini hanyalah berdoa

Di raut wajahmu berkaca erti kecewa
Mengapa tidak kuhiraukan dan sedari
Tersentak aku kini, aku bakal kehilanganmu
Tatkala dirimu masih lagi kucintai, sayangku.

Kau tegar lukakan hatimu memilih dia
Semata lari dari perbuatanku yang menyakitkan
Tak mungkin dapat ku sembunyikan kesepian
Kini aku pasrah pada takdir yang menentukan
Aku terima pembalasan atas kesilapanku semalam

Rinduku sampaikanlah bisik hatiku ini
Di sanubarinya cintaku megah bertahta
Bukakanlah hatinya lembutkanlah jiwanya
Agar dia sudi kembali kepadaku selamanya

Saat ini, ketika sayang membaca warkah ini. Abang sudah jauh meninggalkan sayang dan tanah air tercinta. Abang sedar, di kala ini, abang sudah tiada lagi peluang untuk merayu secebis cinta dari sayang. Namun percayalah, setiap deru nafas yang terasa sesak tatkala ini. Hanya mendamba kan satu nama saja yang melekat di hati abang, “Nurul syafika”.

Ketahuilah sayang,
Kita merasa getaran yang sama, namun sukar untuk mengakuinya kerana ‘ego’ merantai kita. Dan telah abang cuba untuk memenangi hati sayang, namun abang hampa. Di saat cinta sedang menyemarak kasihnya, muncul pula orang ketiga. Di kala itu abang tersedar, menyintai sayang secara diam & rahsia itu tiada maknanya namun sayang semakin jauh meninggalkan abang…

Maafkan abang,
Kerana membiarkan ‘ego’ dan ‘cemburu’ memisahkan kita… Sesungguhnya ini kad yang terakhir dari abang untuk sayang, kad ke 5. Semoga sayang bahagia disamping faizal, abang percaya dia tak akan abaikan sayang seperti mana yang abang lakukan terhadap sayang.

Setenang-tenang wajahmu
Tidak setenangmu
Tidak berdaya kau lindungi
Kehampaan ini
Dalam senyum tawaku mereka tahu
Diriku kecundang dalam percintaan

I Love You,
Abang…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: