Cerpen : Teratak Kasih

Emily Nadia
fidatul_faris@yahoo.com.my

Hujan turun mencurah-curah membasahi bumi.Bayu sejuk yang bertiup seolah-olah membisikkan sesautu.Teratak kasih sunyi sepi.Kedamaian itu menyebabkan Jasmin menyingkap kembali memori bersama orang tersayang.Suka duka yang harus ditempuhinya sebelum bergelar isteri kepada lelaki bernama Shahrul.
Jasmin mengeluarkan sebuah album dari dalam laci yang terletak di sebelah katilnya.Anak jarinya menyelak satu persatu meneliti foto-foto yang terdapat di dalam album tersebut.Tiba-tiba bibirnya mengukir senyuman.Wajah Shahrul yang sedang makan mengundang lucu di hatinya.
Shahrul tidak sedar cara makannya telah menarik perhatian seorang wanita bernama Jasmin.Dia juga tidak sedar Jasmin telah mengambil gambarnya secara curi-curi kemudian menyebarkan di internet.Dia terus makan dengan lahap tanpa mempedulikan orang lain.
Suatu hari Jasmin dengan berani bersemuka dengan Shahrul di kantin.Sebuah bungkusan dihulurkan kepada Shahrul.Shahrul apa lagi terpinga-pingalah dia.Apahal pulak perempuan ni?Tiba-tiba muncul nak bagi aku hadiah…
“Untuk awak,”
“Tapi untuk apa?Lagi pun saya tak kenal awak pun,”Shahrul meneliti raut wajah Jasmin.Cantik.Pujinya…
“Sebagai tanda persahabatan.Saya suka kat awak,”luah Jasmin dengan selamba.
“Gurlpp!”Shahrul menelan air liur.
“Tak apalah kalau awak tak sudi.Tapi ini tetap untuk awak,”Jasmin terus berlalu sebelum sempat Shahrul membalas kata-katanya.
Shahrul menggaru kepalanya yang tidak gatal.Huh…perigi cari timba!Tapi lawa gak awek tu.Apasalahnya kalau dia nak tackle aku.Kiranya aku ni lebih handsomelah dari Mat Remeo.Hehehe…
“Woi…apahal dengan kau ni?”sergah Mat Remeo sambil menepuk bahu Shahrul dengan kasar.
“Kenapa dengan aku?”
“Gelak seorang-seorang apahal?”
“Ye ke?”
“Apahal Jasmin datang sini tadi?”
Shahrul menunjukkan bungkusan yang ditinggalkan oleh Jasmin kepada Mat Remeo.
“Untuk aku ke?”
Shahrul menggelengkan kepalanya.Jari telunjuknya menunding pada dirinya.
“Kenapa pulak?Aku ni kekasih dia tau.Kau jangan main-main,”
“Dia offer aku jadi kekasihnya,”
“Kenapa pulak dia nak buat macam tu?Kau jangan nak main-main tau.Eh…apa pasal kau pulak yang dia pilih?Banyak lagi lelaki handsome kat dunia ni.Contohnya macam aku,”
Eh…perasan pulak dia ni!Ah…malas aku nak layan kau!Baik aku blahh…
“Kau nak pi mana tu?”
“Masuk officelah,”

—————————-

Melebih-lebihlah pulak mamat tu.Aku offer jadi sahabat aje.Tapi apa pun dia mesti terkejut gila bila tengok foto-foto tu.Hehehe…
“Tok!Tok!”pintu officenya diketuk.
“Masuk,”pelawanya.
Seorang wanita meluru masuk dengan raut wajah marah.Sebuah bungkusan kecil dicampak kepada Jasmin.
Jasmin tergamam melihat kekasaran wanita itu.”Cik…apa-apa hal kita boleh berbincang,”
“Kepala otak kau,”
“Apa masalah cik ni?”Jasmin hilang sabar dengan kekasaran wanita itu.
“Aku tak nak kau ganggu boyfriend aku lagi.Nahas kau kalau aku dapat tahu kau kacau boyfriend aku,”
“Siapa…”kata-kata Jasmin terhenti.
Shahrul meluru masuk secara tiba-tiba.
“Sayang,you buat apa kat sini?”wanita itu memeluk pinggang Shahrul erat.
Jasmin mencebikkan bibirnya.Meluat…
“Maria apa you buat kat sini arr?Berapa kali i cakap kat you jangan panggil i sayang.I bukan kekasih you okey…”Shahrul menolak tubuh Maria dengan kasar.
Tak sangka aku boleh tengok show free ari ni.Ingatkan kat tv aje ada drama macam ni.Hehehe…
“Oii,betina!Berani kau gelak kat aku ye…”Maria menarik rambut Jasmin.
Jasmin mengaduh kesakitan.
Shahrul gelabah.Tanpa disedarinya dia tertekan butang memanggil pak cik guard.Tak sampai dua minit pak cik guard muncul di office Jasmin.Shahrul menarik tubuh Jasmin manakala pak cik guard menarik tubuh Maria.Mereka berdua cuba meleraikan pergaduhan itu.
Maria ditarik keluar daripada pejabat itu.Jasmin meronta minta dilepaskan dari pelukkan Shahrul.
“Oppss…sorry!”
“Keluar…”
“Tapi…”
“Keluar…”
——————————————

Shahrul resah.Sekejap dia ke kanan sekejap dia ke kiri.Sudah hampir dua minggu kejadian itu berlalu.Dua minggu jugalah kelibat Jasmin tidak kelihatan di pejabat.Entah mengapa dirinya tiba-tiba sahaja merindukan gadis itu.Tapi tidak ada guna lagi.Dia sudah bersetuju menerima Nurul sebagai bakal isterinya walaupun tidak pernah bersua dengan gadis itu.Pinangan dari pihak keluarganya juga sudah diterima oleh pihak perempuan.
“Hai,sayang!Sayang…tengah buat apa tu,”Maria muncul tanpa diundang.
Alahai…perempuan ni lagi.Ini semua salah kakak aku.Pandai-pandai sangat jodohkan aku dengan perempuan gedik ni.
“Sayang…you sakit ke?”
Shahrul bingkas bangun.Dia melangkah keluar dari officenya.
“Sayang…you nak pi mana tu?”Maria membuntuti belakang Shahrul.
“Toilet,”
“Oh…i pun nak masuk toilet,”
Shahrul mengerut dahi.Ah…lantaklah!Shahrul masuk ke dalam toilet lelaki.
“Tunggu i tau,”
Shahrul meninjau keadaan di luar toilet.Maria tiada di situ.Cepat-cepat Shahrul melangkah.Dia tidak menuju ke office.Tapi ke parkir kereta.Fuh…selamat aku hari ni!Shahrul mengurut dada sebik sahaja masuk ke dalam kereta.Padan muka kau,Maria…
Maria masih sabar menunggu Shahrul di hadapan toilet lelaki.Beberapa staf lelaki yang masuk ke dalam toilet di tanya sama ada Shahrul masih di dalam atau tidak.Jawapan yang diterimanya tidak ada.Maria merengus kasar.Tahulah dia yang Shahrul sudah melarikan diri.

———————————
Jasmin sudah membuat keputusan untuk menerima sahaja pinangan dari Mak Jah sekeluarga.Dia yakin pilihan keluarga adalah yang terbaik.Hari yang ditunggunya sudah tiba.Hari ini dia akan di ijab kabulkan dengan lelaki bernama Ridzwan.
Di sebalik dinding Jasmin dapat mendengar dengan jelas suara Ridzwan.”Aku terima nikahnya Nurul Jasmin Binti Johari dengan mas kahwinnya RM80 tunai,”
“Sah.”
“Sah.”
“Sah.”
“Sah.”
Air mata Jasmin gugur.Dia terasa terharu.Tidak tahu sama ada dia gembira atau tak.Cepat-cepat dia mengesat air matanya.Suaminya sedang berdiri menghadapnya untuk upacara membatalkan air sembahyang.
Shahrul mmakaikan cincin di tangan Nurul Kemudian wajah Nurul diangkat menghadap wajahnya.Anak mata mereka bertentangan.Mereka berdua tersentak.
“Shahrul…”
“Jasmin…”
Jasmin megenyeh anak mata dengan jari.Anak mata dibuka besar-besar.Memang Shahrul sedang berada di hadapannya.
“Kenapa ni sayang?”Shahrul berasa hairan melihat reaksi isterinya.
“Macam mana you…eh…abang kat sini?”
“Mestilah abang ada kat sini.Inikan rumah abang.Teratak Kasih kan rumah kita.Isteri abang,anak-anak abang kan tinggal kat sini,”
“Isteri abang? Anak abang?”
Shahrul menggelengkan kepalanya.Apa kenalah dengan isteri aku ni?Itulah banyak tidur sangat.

———————————-

Jasmin membuka kelopak matanya.Pipinya terasa diusap lembut.Shahrul sedang meneliti wajahnya dengan senyuman.Seorang anak kecil duduk di sisinya.
“Mama…mengingau ke tadi?”
“Mengigau?”
“Mama tak kenal papa,”
“Ye ke?”
Shahrul menganggukkan kepalanya.
Jasmin mengimbas kembali.Pagi tadi hujan.Aku teringat kisah silam pastu aku…La…rupanya aku tertidur.Kisah silam aku sampai terbawa-bawa dalam mimpi rupanya.Jasmin beristigfar…
“Sayang abang lapar ni…”
“Elly pun laparlah mama.Mama tak masak ke?”
Jasmin menepuk dahi.”Sorry…mama lupa!
“Ingat kekasih lama ke?”usik Shahrul.
“Siapa papa?”
“Mulalah tu.Abang tu ha yang teringatkan Maria,”
“Sayang…”suara Shahrul meninggi.
Shahrul terganam melihat isterinya tiba-tiba lari menuju ke bilik air.Pintu bilik air dirempuh kasar.Hissy…takkan merajuk kot!
“Tak tau…papa buat mama merajuk,”
Shshrul menuju ke bilik air.Jasmin sedang muntah-muntah.Tiba-tiba bibirnya mengukir senyuman.Shahrul memapah Jasmin ke katil.Jasmin mengeluarkan foto dari laci dan di serahkan kepada suaminya.
“Betul ke ni?”Shahrul meminta kepastian.
Jasmin menganggukkan kepalanya.
“Foto apa ni papa,mama…”
“Elly nak dapat adik”beritahu Shahrul dan Jasmin serentak.
Elly berlari anak keluar dari bilik mama,papanya.Shahrul dan Jasmin hairan melihat reaksi Elly.Tapi belum sempat Jasmin dan Shahrul menyusul Elly,Elly muncul dengan kotak mainannya.
“Mama pinjam perut mama sat.Elly nak main dengan adik,”
Berderai ketawa Shahrul dan Jasmin.Segera mereka memeluk erat tubuh anak kecil itu.Ya Allah…kekalkanlah kebahagiaan ini buat kami sekeluarga di dunia dan akhirat.Jasmin berdoa di dalam hati.

——————————

Maria menitiskan air mata.Nampaknya sudah takdir Shahrul bukan miliknya Hanya Jasmin yang layak buat Shahrul.Maria membaca berulang-ulang kali poskad yang ditulisnya untuk Shahrul dan Jasmin.Setelah yakin dengan isi kandungan tersebut Maria meletakkan poskad itu ke dalam peti surat yang memang disediakan di pintu pagar Teratak Kasih milik Shahrul dan Jasmin.
Maria berlalu pergi membawa sekali cintanya yang tidak kesampaian itu.Dia berdoa semoga kebahagiaan mereka kekal hingga ke akhir hayat.Amin.

Satu Respons

  1. Ni apa punya cerpen!!! … takde kualiti langsung.

Tinggalkan Jawapan

