Novel : Cinta untuk Nellydia 2

emily nadia
fidatul_faris@yahoo.com.my

“Kalau macam tu bila you sanggup mula kerja?”
“Bila-bila masa aje…”
“Hari ini?”duga Nellydia.
Shahrul menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Encik Shahrul?”
“Err?”
“Kenapa you ada masalah ke?”
“Tak ada masalah.Tapi…”
“Tapi apa?”
“Okeylah i mula kerja sekarang,”
Nellydia ketawa kecil.
“Kenapa you ketawa?”
“I bergurau aje…you boleh mula kerja esok,”
“Ye ke?Thanks…sayang!”
“Sayang?”
“Opss…tersasul lah pulak!”
“Taniah!See you tomorrow,”Nellydia menghulurkan tangan kanannya.
“Thanks,”ucap Shahrul sambil berjabat tangan dengan Nellydia.
Sebelum Shahrul beredar,anak matanya sempat menatap anak mata Nellydia.
Nellydia cepat-cepat mengalihkan anak matanya ke arah lain.Jantungnya berdegup kencang.Suatu perasaan mengalir ke dalam tubuhnya.

—————————

Nellydia tersedar daripada lenanya apabila terdengar bunyi ketukan di pintu kamar.Dia mengenyeh anak matanya yang masih terasa mengantuk.Dengan perasaan malas dia bangkit membuka pintu kamar.Puan Zura sedang berdiri menghadapnya.
“Bertuah punya anak.Kau masih tidur lagi.Tau tak sekarang ni pukul berapa?Pukul 7.30 petang.Dah masuk magrib.Dah solat ke belum ni?”bebel Puan Zura.
“Ibu,Nelly cutilah…”
“Ibu taulah kau cuti hari ini.Ibu tanya kau dah solat ke belum?”
Eh…ibu aku ni!Pura-pura tak tau ke atau tak faham maksud aku.Hissy malu aku nak cakap…
“Heh…ibu tanya ni?”Puan Zura mencubit lengan anak gadisnya.
“Aduh…apa ni ibu?Main-main cubit-cubit lah pulak,”Nellydia menggosok lengannya yang terasa sakit.Aduh…bisanya cubitan ibu aku ni!
“Ibu tanya kau diam aje…”
“Nelly tak boleh solatlah ibu,”
“Kau period ke?”
“Hissy…ibu ni!Diam-diam sudahlah…Malu kalau ada orang dengar,”Nelly menekup mulut ibunya.
Puan Zura sekali lagi mencubit Nellydia.Kali ini di bahagian peha pulak.
“Aduh…”Nellydia menjerit kesakitan.
Encik Lufti cepat-cepat mendaki tangga menuju ke tingkat atas apabila mendengar jeritan anaknya.
“Kenapa ni,Zura?”
“Papa… tengoklah ibu ni.Ibu cubit Nellydia,”adu Nellydia kepada Encik Lufti.
“Kenapa awak cubit dia?”
“Nakal sangat anak awak ni.Saya…”
“Kita orang main enjit-enjit semut tadi.Ibu cubit kuat sangat,”Nellydia cepat-cepat memotong percakapan ibunya.Dia tak mahu ibunya memberitahu perkara sebenar.Dia malu denagan papanya.
Encik Lufti ketawa geli hati.
“Kenapa ketawa?”soal Puan Zura kehairanan.
“Ibu dan anak macam budak-budak.Terutama sekali anak dara ni.Si ibu pulak rajin melayan,”
“Apasalahnya saya dan anak bermanja?”soal Puan Zura tidak puas hati.
“Jangan manjakan sangat si Nelly ni.Esok dah kahwin tak boleh berenggang dengan awak,”balas Encik Lufti.
“Siapa cakap Nelly nak kahwin?”Nellydia menyoal tiba-tiba.Nada suaranya agak kasar.
“Nelly?”
“Nelly tak nak kahwin.Semua lelaki sama aje.Penipu…”jerit Nellydia kemudian berlalu masuk ke dalam kamarnya.Pintu kamar di hempas kuat dan di kunci.
Puan Zura dan Encik Lufti terganam melihat tingkah laku Nellydia.

———————–

Di dalam kamar Nellydia menangis teresak-esak.Mana mungkin dia akan berkahwin dengan lelaki lain.Hidup matinya sudah diserahkan kepada Shahrul.Jiwa raganya sudah diserahkan kepada Shahrul.Mana mungkin ada lelaki sanggup menikahi dirinya yana sudah tiada apa-apa.Shahrul sampai hati kau tinggalkan aku setelah bertahun-tahun kita menyulam cinta…Sampai hati kau buat aku jadi bergini…
“Nelly,i suka you…”
“I pun suka kat you…”
“Really?”
Nellydia menganggukkan kepalanya.
“I nak you jadi kekasih i,”
Nellydia hanya senyum dan mendiamkan diri.
“Orang-orang tua kata kalau diam tandanya setuju,”
Nellydia menganggukkan kepalanya.
“Nelly,i love you so much,”
“Love you too,”
Air mata Nellydia makin merembes laju apabila teringatkan kenangan terindahnya bersama Shahrul.Hatinya pilu…Denyutan di perutnya membuatkan lagi air matanya tak berhenti mengalir.Shahrul pergi meninggalkan benih di dalam perutnya.
Nellydia menumbuk-numbuk perutnya dengan kasar.Aku benci kau….Jeritnya sekuat hati.

Advertisements

Satu Respons

  1. emm npe cite terlalu pendek
    xsmpt nk feling lam cte ni
    cpt2 r wat smbngan nyer

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: