Novel : Benci tapi sayang 2

sarra aulia
fairygurlz_158@yahoo.com

“Oklah sampai disini saje kelas kita ari nie dan jangan lupa siapkan tugasan yang sy beri.”Pn Zawiyah mengakhiri kelasnya dengan pesanan yang sama setiap kali kelas tamat.
“Banyaknya assingment yang puan bagi”rungut risya pada sue.
“Kalau dah tau banyak,buatla dari sekarang,so nanti takde la kau tergopoh gapah macam semalam”Sue menasihati risya yang memang terkenal dengan sikap suka bertangguh keja tue.
“yela-yela.aku nak g kantin nie kau nak ikut tak?”risya bertanya pada Sue.
“Boleh juga,lagipun dari tadi aku x makan,jomla karang xde makanan pula”.ajak sue.
selesai membayar harga makanan,Risya dan sue terus menuju ke meja yang terletak dihujung kantin yang agak terlindung itu.Tiba-tiba seorang pemuda telah melanggar risya.
“hei apa nie,tak nampak orang ke?”risya menengking pemuda itu sambil memandang bajunya yang terkena air milo ais itu.
“i\’m so sorry,sy xsengaja langgar awak.”pemuda yang tak dikenali itu meminta maaf dari risya.
“awak lagi!awk nie jalan letak mata dekat lutut ke dekat kepala haa.Dah la tadi awk langgar sy sekarang nie pun awk langgar sy juga.”risya berkata dengan nada yang geram bila menyedari itulah mamat yang melanggar dia tadi.
“minah nie lagi,dia yang jalan tak pandang sekeliling nak marahkan kita pulak.apa kes?fikri yang tergama dengan kejadian itu membebel didalam ati.
“awk ingat sy nak sangat ke langgar badan awk yang macam cicak kobeng tue.Saya pun xingin la.Lain la kalau badan awk tue macam syanie ke.!!!!fitri membalas dengan geram.
“harapkan muka je lawa tapi mulut nauzubillah,berbisa!Nasib baikla xjadi makwe aku!!Fikri berkata dengan geram tapi dlam ati jela.
“ish mamat nie,x sayang mulut ke ape,harapkan muka je handsome!risya berkata didalam ati.
“macam nie jela,sy xmau perkara nie berlarutan,so saya minta maaf k.Puas ati awk sekarang.”kata fikri sebelum berlalu meninggal risya yang masih marah.
“mmm memang puas pun ati aku,kalau dia minta maaf dari tadi xla ati aku panas macam kena siram air panas.”
risya berkata kepada sue yang dari tadi hanya menjadi pemerhati.
“Aku rasa aku dah tertinggal berita menarik nie.Kau tak nak cite kat aku ke?”Sue bertanya kepada risya yang masih diam itu.
“Ala takde ape yang kau perlu tau.”kata risya
“Ala bagitau la aku,please!!pujuk sue yang masih tak berpuas hati dengan jawapan risya.
“untuk pengetahuan kau,mamat sewel tadi tulah yang langgar aku waktu aku datang tadi dahla tue bawak keta macam pelesit kau tau.”kata risya dengan geram.
“tapikan mamat tue handsome jugak”sue menyambung kata-kata risya tadi.
“handsome saja buat ape sue kalau tak tau hormat orang.”risya menjawab kata-kata sue dengan geram.
“hei,kau jangan!nanti mamat tue jadi laki kau baru kau tau.”sue cuba menyakat risya dengan diiringi ketawa.
“Simpang malaikat 44.Mulut kau tue xde insurans ke.kalau masin mulut kau,jaga kau.”kata risya dengan geram.
“Sue petang nie ade kelas tak?”risya bertanya kepada Sue.
“Hang tak dengar ke apa si Ilham umum tadi?”tanya sue kembali.
“Apa yang si Ilham tu umum?
“Kan ke dia kata kelas petang nie dibatalkan sebab Cik Eira ada meeting petang nie.Kenape? tanya sue
“Aku ingat nak balik terus,hang tengok la baju aku nie dah kotor dah,takkan la aku nak masuk kelas dengan baju macam nie”
“Nasib baik kelas petang nie dibatalkan,so takde la aku kalut sangat nak mai balik lepas tue.”
“kau nak g mana lepas nie?”tanya risya pada Sue
“Aku pun ingat nak balik jela”jawab Sue.
“Kalau macam tue,kau ikut aku balik umah kejap lepas aku salin baju kita pergitengok wayang cite dunia baru.Nak tak?”cadang risya pada Sue.
“boleh jugak,lagipun aku teringin sangat nak tengok cite tue.!!Suraya menjawab dengan pantas apabila Risya menyebut DUNIA BARU THE MOVIE.

———————–

Selesai menonton wayang Risya dan Suraya membuat keputusan untuk berjalan-jalan di shopping kompleks
memandangkan diluar shopping kompleks hujan turun dengan lebat.
“Sue jom masuk kedai tue jap,aku nak tengok novel la.Dah lama aku tak beli novel.”ajak risya sambil menarik tangan Sue ke kedai buku yang dimaksudkannya.
“Hang nie tak abis-abis dengan novel hang tue.Tapi kalau hang beli boleh la aku pinjam nanti eh!!
sue berkata sambil tersenyum.

Didalam shopping kompleks yang sama tetapi tingkat yang berbeza,kelihatan Fikri sedang melepak bersama teman-temannya sambil berborak kosong.
“Fikri apasal kau macam badmood je ari nie.Kau ada problem ke?”Tanya Ijan,teman yang paling rapat dengan Fikri.
“Mana ada.Aku biasa je pun”Fikri menjawab dengan selamba.
“Kau jangan nak tipu aku,lagipun aku tengok dari tadi kau diam je,tak macam biasa pun.”Ijan cuba memujuk Fikri untuk menceritakan perkara yang sebenarnya.
“Takde la tadi aku jumpa dengan sorang minah nie.”kata Fikri.
“Minah mana pulak yang buat member aku tak senang duduk pulak nie?”Ijan bertanya dengan tak sabar-sabar untuk mengetahui berita selanjutnya.
Fikri mengeluh dan menjawab soalan Ijan.”Aku tak kenal la.Tadi waktu aku tengah kalut nak masuk kelas aku tak sengaja terlanggar dia,apalagi mengamuk la minah tue.”Sambil ketawa dia menceritakan kepada Ijan apa yang berlaku pagi tadi.
“Bukan sekali aku langgar dia,lepas tue aku terlanggar dia lagi dekat kantin kampus,abis baju dia kena air milo.bila dia perasan je aku yang langgar dia masa nak g kelas tadi,apalagi terus dia tengking aku.Aku pun apalagi balas balik la.Kau bukan tak kenal aku,aku pantang kalau orang tengking aku.Lepas tue aku terus belah lepas say sorry kat dia.”Dengan panjang lebar Fikri cerita kat Ijan.
“Yang kau pun satu yang kau pergi langgar dia tue buat apa,lain kali jalan tengok depan,bukan pandang bawah.”Ijan berkat Fikri.
“Amboi sedapnya kata aku,nie semua sebab kau la nie,sebab aku nak balas mesej kau la tadi sampai p langgar minah tue”Fikri membalas dengan geram.

Tiba-tiba Risya dan Sue melintas di hadapan Fikri.Dan Fikri apalagi,dia pun terus pandang Risya dengan
perasaan yang membara.Dan Risya memandang Fikri dengan tiba-tiba dan kedua-duanya saling berpandangan.

“Amboi lama kau pandang budak tue,dah terpikat ke?”kata Ijan sehingga terkejut Fikri dibuatnya.
“Ish kau nie nasib baik aku takde sakit jantung tau,kalau tak dah lama aku ko.”kata Fikri dengan geram.
“Tak la kau tue tengok budak tue macam nak makan!!bidas Ijan.
“Untuk pengetahuan kau,tue la budak perempuan yang aku cite tue!!!beritahu Fikri.
“Betul ke!Lawa jugak budak tue!Kata Ijan sambil memandang kearah Risya.
“Lawa pun buat apa,kalau menyakitkan hati!”kata Fikri.
Fikri melihat Risya sehingga mereka hilang dari pandangan.

“Sya,kau nampak tak mamat yang langgar kau tadi?”tanya Sue
“Nampak,nape?”jawab Risya dan dibalas soalan kepada Sue.
“Takde la aku tengok dia asyik tengok kau je dari tadi.Aku rasa la kan dia dah terpikat kat kau la.”Jawab Sue dengan selamba.
“Banyakla suka kau,kalau mamat tue la nak jadi pakwe aku,takde pakwe pun takpe,biarpun hanya dia je laki-laki yang ada dalam dunia nie!!Risya berkata dengan geram.
“Kau nak balik ke taknak nie,kang aku tinggal kat sini baru tau!!!kata Risya
“Nak la.”jawab Sue.

Malamnya Fikri tak dapat melelapkan mata begitu juga Risya.Masing-masing terkenangkan peristiwa yang berlaku siang tadi.

Advertisements

2 Respons

  1. Cpt lah smbung citer nie.. x sbr nk tunggu..

  2. ya la,best citer ni.bole tahan….tapi sambungannya bila…hehehe….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: