Cerpen : Ceritera Cinta

hana_jawak
ana_matto@yahoo.com.my

Hi? Chat tak? Camner study? Harap2 smuanya ok la ye..Hmm..msti terkejut kn bl dpt srt nie..Mz pn taktau cmner nak mulakan..Sebenarnya dari dulu lagi nak tulis surat kat sham tp ada je halangan..Tp sham xyah la bimbang sbb nie srt pertama dan terakhir yg mz tulis..hehe..

Hmm..Ingat tak bila first time kt jmpe?Ms 2 kat Pacific..Pas final kl tak silap..Sham dtg ngan anip..ms 2 skali ngan azza ,sara, anis, ain ,uni ,yna ngan hadi bdk PSP..Tp masa 2 mz tak sempat nak knl sham dgn lbh rapat sbb sham ngantuk sngt2..bola punya psl..Ingt lagi tak?hehe..Punya la susah nak paksa sham ngan anip main bowling..smpai sudah xmain..mcm2 alasan ek?iye la..lagipun first time jmpe ktorang yg gila-gila nie kan..sbb 2 yg malu2 kucing,tul tak?..hehe..taksangka lak pas2 bleh rapat ngan sham..Mcm dh lm knl kn?..mcm2 berlaku..tmbh2 bl sem 3..kali kedua lak ms kat CS..Xde la seramai ms kat pacific..yg ada pun azza, anis, sara, ain ngan uni..sham pun sorang2 kan ari 2..Nsb baik la ada boy azza, bdk zul 2..Tp ms 2 sham xtau lagi psl mz kn?..Lagipun ms 2 mz tak berani nk ckp apa2..tak sgka lak 2 kali terakhir mz jmpe ngan sham..Sbb kl xslh mz lps 2 kita lgsg xjmpe…cuma terserempak gitu2 je kat library..Ntahla..kdg2 2 mz rasa rindu sngt2 ngan ms dulu2..Especially ms msh bergelar pelajar politeknik kulim..Lagi2 skrg nie dh dkt bulan pose..tambah2 la teringat..Emm…Sham ingat lagi tak dulu ms bln pose sham pnh anta msg kat mz kata sham dah takde..masa 2 dkt waktu berbuka..jahat sham ek..Wat malu je kat azza..sampai mz nangis2..:-) Jgn buat cm2 lagi tau..

Sham..We still friend,right? Sebab 2 la dlm ramai2 kawan mz pilih sham untuk luahkan mslh..Mz tak mintak sham buat ape2..Cukup la kalau sham luangkan masa dgr apa yg mz nak ckp, bc ape yg mz tulis..2 je..Mz nak sham tau yg mz kat cni berdepan dgn mcm2 kerenah manusia, mcm2 situasi..sakit sngt..Tp hal kerja 2 mz leh handle g..Cm hal yg berkaitan perasaan je yg slalu ganggu mz..paling mz tak sangka bl pisang berbuah 2 kali..Mayba dah nasib mz kot..hmm..Nape sham bl mz cintakan seseorang, mesti orang 2 kepunyaan, milik orang lain..ape slh mz, sham??kadang-kadang 2 mz rasa mz nie tak layak jadi mcm org lain, rasa ape yg org len rasa..Ntah la..Plg menyakitkan mz bl dia tunangan org, sham..baru sngt

dia bertunang..Ms tgh couple ngan mz lagi..Pedih sngt..Kl setakat dia bercinta
dgn org lain dlm masa yg sm mz msh leh terima..Dah la smua nie mz tau dari mlt org lain..2 pn dia xnak ngaku lagi..Mz tak tau cmner dia bleh tergamak sembunyikan smua nie dari mz..Mesti sham pelik kan nape mz cite smua nie kat sham?..Mz bagitau smua nie sbb perkara nie terjadi ms sham anta msg kata nak tenangkan diri..sbb 2 la mz bls msg sham cm2..Bkn mksd mz nak sham terima mz blk tp ms 2 mz rs takut sngt2.. takut kehilangan..walaupun pada hakikatnya mz mmg pn dah kehilangan sham..One more thing, mz nak mintak maaf kl2 msg mz 2 dah buat sham slh phm..sori ek..Mz harap sngt sham dh lupakan ape yg mz ckp ari 2..Mmg mz tak nafikan kadang2 2 mz terlupa yang kita dah takde pape..Lagipun sham sndiri tau kan yg mz tak dpt terima kl sham ada mslh..mz nak sangat sham sentiasa happy..Lagipun hidup nie kan cuma skali so kita kena la enjoy..:-)

Hmm..jap je masa berlalu kn? Mcm mimpi je yg mz dah berenti poli..Drastik kn kptsn mz?..Mz sndiri pun susah nak percaya..:-) Tp sham jgn la ikut jejak langkah mz lak..Mz nak sngt sham amik iktibar drpd ape yg terjadi kat mz..Sham kn pentingkan pelajaran tau..Jgn main-main lagi..Bkn ape sham..Mz ckp berdasarkan ape yg mz lalui skrg..Bkn bermaksud mz menyesal dgn ape yg mz lalui skrg, tetapi untuk pengetahuan sham, kerja ms umur masih muda terlalu bnyak cabaran..Sham pk la sndiri..Mcm2 diaorang anggap mz, pk psl mz..Baru mz sedar, sham..Bila bekerja segala-galanya perlu berubah..dari segi perangai sampai la ke pergaulan..Susah sham..sham tau la kan mz nie cmner..Bkn senang mz nak ubah perangai mz yg “gila-gila” 2 jadi serius..cam hipokrit pun ada..Mz rasa kl mz tak kuat, dah lama mz jadi gila, sham..Diaorang layan mz tak ubah mcm bdk2..Iye la lepasan SPM katakan..Teruk kn, sham?? So, sham hargai la peluang belajar yg sham ada skrg..Jgn persia-siakannya tau..Mz pun dah merancang nak amik program pengajian jarak jauh..tapi kena tunggu dulu sbb dia nak pengalaman kerja 1 year…Sham doakan kejayaan mz ye..Next year baru mz bleh apply.. tak sabar lak nak bergelar student balik..:-) Seperkara lagi, sham jgn kecewakan perasaan orang lain lagi tau.. Bl sham dah terima seseorang 2, sham terima la dia seadanya..Promise?

Dah melalut lak mz nie, kan?..hehe..Owh..hampir2 mz terlupa..Biasa la dah tua katakn..:-) Sham ingat lagi x?? Dulu sham pernah mntak mz tulis lirik lagu tajuk ” IF TOMORROW NEVER COMES “, kn? Ari 2 mz layari Internet..Ntah cmner terjumpa sajak tajuk 2..Nie mz ada copy untuk sham..nak mz reka sndiri xtau la bila..hehe..maksud dia pn leh tahan gak..Sham terjemah la sndiri ye..:-)
If Tomorrow Never Comes
Don”t put off until tomorrow
what you can do today.
Today is the tomorrow that
you thought about yesterday.
Have you told some one you love them,
did you show them that you care,
if they needed you,were you there?
Don”t judge some one else
until you”ve walked in their shoes.
If you had lived their life
would you not be a different you?
Don”t be slow to say you”re sorry
and admit your mistakes.
If tomorrow never comes,
Would your heart not ache
for all the things you left undone
and the words you never said?
If you have some one who loves you
then you are truly blessed.
Always count your blessings
for every day you have,
and do your very best
to make every day count.
Leave happy memories
with every one you love,
so it won”t hurt so much
if tomorrow never comes.

Hah? Camner? Best tak?Bleh la ek?..hehe..Eh, lupe lak nak tanya..Nie sham dok baca surat nie dah makan lum? Dh solat? Kl lum elok la sham p buat dulu..lagipun surat nie takde la pntg sngt pn..saja nak abiskan masa sham je..Panjang lagi tau..Mau 3 ari, 3 malam baru abis baca..hehehe..

Sham..
Cmner ngan masalah awek sham? Dah settle lum? Satu je mz nak cakap..(berapa banyak satu daa)..hehe..K la..B serius maa..Cmnie la..Bl sham cintakan seseorang, sham kena bersedia untuk menerima penderitaan..Kerana jika sham mengharapkan kebahagiaan, sham bkn mencintai melainkan memanfaatkan..seorang pencinta yang terbaik adalah sahabat yang terhebat..Jika sham mencintainya, jgn berharap dia akan mencintai sham sama seperti sham mencintainya..Mz berdoa sham akan berbhagia dengannya..Semoga sham temui cinta sejati satu hari nanti..Mz nak sham tau walaupun mz dah banyak kali kecewa dgn apa yg terjadi kat mz tapi mz xpernah menyesal..Sbb bagi mz lebih baik mz menangis krn putus cinta daripada mz menangis kerana tak pernah memberi dan menerima cinta dlm hdp mz..Mz harap sham pk balik dgn apa yg sham dah ckp dulu..mz memang xsetuju bl sham ckp kl sham putus dengan dia, nie kali terakhir sham bercinta..jgn sham..Ms depan sham panjang lagi..Lps nie mcm2 lagi orang yg akan sham jumpa..jgn terlalu cetek dlm membuat kptsn..Hope one day, u will understand..

Hmm…Panjang dah mz tulis nie..sampai lenguh jari2 nie menaip..hehe..Ntah sham paham ke tak apa yg mz tulis nie..lastly, mz doakan sham berjaya dan berbahagia dgn apa yg sham lalui sekarang..Hopefully persahabatan kita kekal untuk selamanya..MEMORIES NEVER DIES..

“cinta itu w/pun sakit tapi indah untuk dikenang”
– – mz –

2 Respons

  1. penulisan mengunakan perkataan singkatan melambatkan pemahaman..dan kadang2 terfikir benda lain..tp sbnrnye penulis ingin mengatakan sesuatu yg lain..

  2. penggunaan bahasa yang tidak sesuai.ini bahasa sms.kalu exam bahasa malaysia dah lama fail..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: