Novel : Benci tapi sayang 4

sarra aulia
fairygurlz_158@yahoo.com

Malam itu ketika risya asyik mengelamun memerhatikan bintang dikaki langit telefon bimbitnya berbunyi nyaring minta untuk diangkat.Hilang habis impian indahnya ketika itu.isyh..kacau betul la handphone ni.ngomelnya didalam hati.Dia melihat siapa pemanggilnya namun nombor yg tertera di telefonnya itu masih belum dikenalpasti siapa pemanggilnya tetapi panggilan tersebut tetap dijawab.

“helo”sapanya.pd mulanya dia ingin memberi slm tetapi apabila mengenangkan dia msih belum tahu siapa dihujung talian dia terpaksa membtlkan niatnya.

“Helo,siapa ni,nak cari siapa”tegurnya lagi namun pemanggil dihujung talian masih membisu.”Hoi pekak ke?kalau tak nak ckp x pyhlah cll bt bazir duit je”geram sungguh hatinya.

“Assalamualikum”

Terpana seketika risya mendengar suara itu,suara itu seperti pernah didengar tetapi dimana ye?hah..takkan kot…”Fikri”

“Kalau ye pun jwblah salam sy dulu”fikri ketawa kecil dengan gelagat risya.Dia tahu mesti risya terkejut dgn panggilan yg x disangka-sangkanya itu.Dia pun sebenarnya takut hendak menelefon risya tetapi apabila mengenangkan hatinya yg makin hari semakin diisi dengan wjh gadis dihujung talian terpaksalah dia memberanikan dirinya juga.

“Waalaikumussalm”tergagap-gagap risya menjawab penggilan tersebut,merah padam mukanya kalaulah fikri berada disitu ketika itu manalah dia nak letakkan mukanya.Fikri ni pun satu nak cll pun bkn nak beritahu nama diam je manalah aku nak tahu.Isyh..pelik ni mana dia ambl no aku.

“Fikri boleh sy tahu awk ambl mana no sy?”tanya risya.

“Bolah tak nanti sj sya jwb soalan awk tu skrg biarlah rahsia dulu?”bkn fikri berniat ign merahsiakan perkara tersebut tetapi dia perlu memegang janjinya.

“Tapi..”

“sy janji dgn awk smpai masanya sy akn beritahu awk jg nanti,awk sbr ye,anggap je awk yg bagi pd sy”fikri cuba berjenaka.Dia tahu mesti perasaan ign tahu bergebu-gebu dlm hati Risya tetapi apakan daya dia sdh janji dgn pemberi no telefonnya itu.

“okaylah,sy tahu kalau sy paksa awk pun awk tetap x kan beritahukan?”sbnrnya risya mls nk memanjangkan topik ini dia tak nak hubungan yg baru hendak bermula ini akan mengundang masalah lagi,lagipun dia tak dpt nak tafsir apa yang dia rasa dalam hatinya skrg ini.”Awk janji ye awk akn beritahu sy satu hari nanti?”

“ye sy janji,don\’t worry ok?”janji fikri.”awk tgh bt apa?dah mkn ke?”

“sy x bt pe,baru je lps mkn,awk pula?”malu risya nak beritahu yg sbnrnya dia tgh mengelamun.

Hampir sejam mereka bersembang tiba-tiba keluar soalan yg tak disangka-sangka oleh mulut fikri.”awk dh ada special boyfriend”

“knp awk tnya?”tergugup seketika risya hendak menjawab soalan tersebut.

“sjlah tny sy x nk sy menganggu hak org yg punya kan?”

“kalau ada sy takkan layan awk”

“Hmmm..betul jg apa lah sy ni”fikri hanya melepaskan ketawa untuk menutup malu,sebenarnya dia ada perkara yg ign dibincangkan tetapi dia takut risya akn ketawakannya.”risya”panggilnya.

“ye sy”

“boleh tak kalau sy nak berkawan dgn awk”berpeluh tubuhnya teatpi dia tetap akn mencuba.penghawa dingin yg terpasng dlm blknya tetap tidak mampu mententeramkan jiwanya.

“eh awk ni kan ke kita tgh berkwn skrg ni”berkerut dahi risya dgn soalan yg baru keluar dari mulut lelaki tersebut.

“bkn kwn mcm tu maksud sy”

“abis tu?”

“special”

terkedu risya seketika dgn kenyataan tersebut.dia tidak tahu apa yg bergelodak dlm hatinya ketika ini semuanya menjadi celaru.dia tidak dapat nak percaya semua ni.ditampar-tampar pipinya perlahan-lahan takut dia bermimpi.

“eh risya bunyi apa tu”

tak sangkalah pula bunyi risya menampar pipinya didengar oleh fikri.”Er..tak ada apa-apalah”perlahan shj suaranya menutup suara gugupnya.

“mcm mana risya”

“macam mana apa”

“sudi tak awk jd special girlfriend sy”fikri mengagahkan juga hatinya mengucap kata2 tersebut.tetapi dia tidak mendapat apa2 respon dr gadis di seberang sana.”risya”berkali-kali dia memanggil barulah risya menjawab.”apalah yg awk bt sampai sy panggil pun awk tak sedar”

“tak adalah,sbnrnya sy masih terkejut”risya melepaskan ketawa malu.apa jwpn yg perlu diberi sedangkan diri dia masih confuse.

“sy tahu awk mesti ssh nk terima sy sbb skp krg ajar sy sblm ni tetapi ay minta maaf psl dulu,apa yg awk lihat dulu tu bkn diri sy”

“kitakan masih awl lagi knl”

“ye,tetapi sy tak nak awk terlepas ke mana2 lelaki,semenjak hari pertama lagi sy sdh jatuh cinta dgn awk”memang dr mula perkenalan lagi fikri mengaku dia mula berminat dgn gadis yg bernama risya tetapi kerana ego akibat kedegilan dia terpaksa melupakan tetapi dia tidak dpt membohongi perasaannya lagi kerana dr maklumat yg diperolehi ada beberapa org pemuda yg mengejar cinta sigadis itu.”sy tahu mesti awk ssh nak percaya”

“bkn mcm tu,sy x nak awk bt kptsn terburu-buru”serba salah risya ign menolak takut hati lelaki itu kecewa teatpi kalau diterima dia takut dia kan kecewa sedangkan hatinya sebhgian bsr suruh menerima shj lelaki itu.

“sy betul2 yakin dgn kptsn sy,sy memang dah jatuh cinta dengan awk masa kita terpilih ke kem kepimpinan dahulu lagi,mungkin masa tu awk tak perasan kan sy lg”

biar betul fikri ni,habis kalau dia betul2 sukakan aku knp dia lyn aku mcm tu dulu.”Habis kalau awk sukakan sy dr dulu lagi knp awk bt sy bencikan awk?”rupa2nya soalan yg berada didalm fikirannya turut terpancul di mulutnya.

“sy malu masa tu,sy takut awk tak nak kawan dgn sy”sebetul-betulnya fikri tak nak bekas kekasihnya linda menyerang risya.bkn dia tak tahu dgn perangai linda yg cemburu buta itu.Hampir semua perempun yg dikenalinya menjadi mangsa serangan linda dia tak nak gadis selembut risya turut mengena tempias dari cemburu linda.

“bkn ke masa tu awk bercinta dgn linda?”risya ada jg mendengar gosip yg lelaki itu berkasih-kasihan dgn linda pelajar terkenal disekolah kerana kecantikannya dan juga kekayaannya.

“ye,tetapi skrg kami dah putus,sbnrnya ms kita gaduh tu memang sy dah pts dgn linda sbb dia dh ada org yg lbh kacak dr sy”itu jg adalah satu sbb knp dia asyk bergaduh dgn risya”maafkan sy sbb dia sy lpskan pd awk dna bermusuh dgn awk,sorry”hilang segala egonya demi mendapatkan gadis yang bernama risya tersebut.

“Hmm.. x apalah benda dah lama berlaku,it\’s ok,sy maafkan awk”

“terima ksh ye risya sbb sudi maafkan sy,so..mcm mana soalan sy tadi”

risya tersenyum mendengar soalan yg diajukan kpdnya.”Boleh tak awk beri sy masa?”sememangnya risya memerlukan masa untuk berfikir baginya orang yg bijak akan memerlukan masa untuk berfikir.

“Baiklah kalau mcm tu tapi jgn lama sgt tau?”fikri tahu risya memerlukan masa untuk berfikir jadi dia perlu bersabar.Mereka menamatkan perbualan apabila malam sudah merangkak semakin lewat dan tinggal beberapa ketika lagi pagi akn menyusul.

——————————–

pagi itu sue terkejut apabila risya menarik tgnya secara tergesa-gesa sebaik shj kelas tamat.

“Eh..eh..risya knp ni,kalau ye pun sbr2lah sikit hampir tercabut kasut aku ni hah”ujar sue sambil membetulkan kasutnya ketika mereka duduk dibawah anjung dihujung kampus.”Hah..apa yg penting sgt ni smpai kau x sbr2 nak jmpa aku ni?”

“alah sue..jgnlah mrh,aku ada hal penting ni”

“apa bendanya ni,x sbr betulla kau ni”

“aku nak ckp dgn kau pasal fikri”

“hah fikri,mamat yg suka bt kau mrh dulu tu?si singa tu,dia ke?”itulah gelaran mereka untuk lelaki bernama Mohd Daniel Fikri.

“haah dia la..”risya menceritakan segala-galanya kepada sue hampir melopong mulut sue mnedengar risya hanya tersenyum melihat gelagat sahabatnya itu,nasib baiklah lalat tak ada kalau tak rasanya lalat dah letak telur dalam tu.

“Dah tu kau terima dia ke?”

“tak tahu lagi aku minta dia beri masa pada aku,apa pendapat kau?”

“it\’s up to you,aku tak nak paksa kau supaya terima atau tolak dia”

“Aku betul2 x tahu,aku rs aku suka dia tapi aku takut”

“nak takut apa bkn ke dia pun kata dia dh lama suka kau”kalau boleh sue tak nak sahabatnya itu melakukan keputusan tanpa berfikir panjang.”Mcm nilah kau mabl lah masa byk mana pun ni kan pasal kehidupan kau,kalau ada jodoh mungkin hubungan ni akan membw ke jinjang pelamin,kalau tak kau kenalah terima ketentuan ni”

“nilah yg bt aku takut,aku takut terluka”

“itulah dugaan namanya,kau dgrlah nasihat kau ni ambil masa byk manapun untuk membuat keputusan ni semua demi masa depan kau jg,dan semua keputusan berada dalam tangan kau”

risya hanya mengangguk.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: